Jak zostać doradcą klienta?
2020-11-03Zawód doradcy klienta w obiegowym przekonaniu wiąże się nieodłącznie z pracą w banku. Tymczasem osoba na tym stanowisku może pracować również w innych miejscach. Co należy do obowiązków doradcy? Jakie trzeba mieć kwalifikacje, by uzyskać pracę w tym zawodzie?
Czym zajmuje się doradca klienta?
Doradca klienta to osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem. W zakres jej obowiązków wchodzi sprzedaż produktów i usług, którymi może być zainteresowany klient. Dobry doradca jest w stanie rozpoznać potrzeby potencjalnego nabywcy towaru lub usługi i dopasować do nich optymalną ofertę. Zadaniem doradcy jest nie tylko udzielanie porad, ale również pozyskiwanie nowych klientów za pośrednictwem narzędzi mieszczących się w arsenale firmy.
Osoba na tym stanowisku dba o dobre relacje z klientami i reprezentuje przed nimi swojego pracodawcę. To dzięki niej klient ma szansę zorientować się w ofercie i wybrać najlepszy dla siebie produkt lub najbardziej dopasowaną usługę. Doradca realizuje też plany sprzedażowe firmy, ale w sposób zgodny – przynajmniej w założeniu – z dobrem klienta. Jeśli wbrew etyce zawodowej będzie usiłował nakłonić potencjalnego nabywcę do zakupu produktu, którego ten nie potrzebuje, może na tym ucierpieć wizerunek firmy. Po osiągnięciu porozumienia doradca przygotowuje umowę oraz ewentualnie inne dokumenty niezbędne do zawarcia transakcji.
Jakie wykształcenie powinien mieć doradca klienta?
Aby zostać doradcą klienta, należy mieć co najmniej wykształcenie średnie. Studia nie są wymagane, ale oczywiście zwiększają szanse na znalezienie zatrudnienia. Pracodawcy łaskawszym okiem patrzą na absolwentów kierunków związanych z marketingiem.
Czego od doradcy klienta wymagają pracodawcy?
Ważniejsze od wykształcenia są odpowiednie predyspozycje i umiejętności. Kandydat na to stanowisko powinien cechować się wysoką kulturą osobistą, elokwencją, komunikatywnością. Powinien też być dyspozycyjny, odporny na stres i posiadać umiejętności negocjacyjne. W zależności od tego, czy praca doradcy polega na przyjmowaniu klientów w siedzibie firmy, czy na wizytach terenowych, pracodawcy mogą brać pod uwagę mobilność kandydata. W tym drugim przypadku niezbędne jest oczywiście prawo jazdy kategorii B. Oprócz tego doradca powinien sprawnie posługiwać się językiem angielskim, by zapewnić obcojęzycznym klientom profesjonalną obsługę. Kluczowa jest również umiejętność pracy w zespole, inicjatywa i samodzielność.
Jakie pytania mogą paść na rozmowie kwalifikacyjnej?
Można się spodziewać, że rekruter zweryfikuje predyspozycje deklarowane przez kandydata w CV oraz liście motywacyjnym. Trzeba sprawiać wrażenie osoby serdecznej i otwartej. Niewykluczone, że rekruter będzie zadawał kłopotliwe pytania, których nikt by się nie spodziewał, po to, by zaobserwować, jak zachowa się kandydat w sytuacjach wymagających opanowania i odporności na stres.
Warto też mieć pewne pojęcie o branży, w której chce się pracować. Jak już wspomnieliśmy, zawód doradcy nie wiąże się jedynie z doradztwem bankowym. Osoby na tym stanowisku mogą pracować wszędzie tam, gdzie proponuje się zakup produktów lub usług wymagający namysłu, np. w salonach sprzedaży usług telekomunikacyjnych czy w instytucjach pożyczkowych.
Ile zarabia doradca klienta?
Zarobki doradcy wynoszą średnio 3600 zł dla młodszego specjalisty, a średnio 4600 zł dla starszego specjalisty. Połowa zarobków dla reprezentantów tego zawodu mieści się między 3000 zł a 6000 zł. Do tego może dochodzić również prowizja z tytułu sprzedaży produktów lub usług. Oprócz wynagrodzenia pieniężnego doradca może liczyć na firmowego laptopa, telefon, darmowe szkolenia, a nawet samochód.