Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK
Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK

Jak znaleźć pracę jako PR-owiec?

2018-05-31

Praca w public relations wiąże się z szeregiem wyzwań, którym nie każdy jest w stanie podołać. Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać PR-owiec?

Public relations to dziedzina, która obrosła wieloma mitami. Bardzo często myli się ją z działaniami stricte marketingowymi. Tymczasem praca w PR znacznie wykracza poza zakres działań agencji marketingowych. Nie polega też głównie na rozmowach z dziennikarzami, jakkolwiek jest to niewątpliwie ważna jej część. Poniżej precyzujemy dokładnie, co należy do obowiązków PR-owca.

Czym zajmuje się PR-owiec?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego marki takie jak Coca-Cola, Nike czy Samsung tak dobrze Ci się kojarzą? To efekt wielorakich działań marketingowych oraz PR-owych. Kluczem do sukcesu rynkowego jest wywołanie u potencjalnych klientów pozytywnego wyobrażenia o firmie, której produkty lub usługi chcemy zareklamować. Za kształtowanie wizerunku firmy w obiegu medialnym odpowiedzialni są specjaliści od public relations (inaczej: PR-owcy). To oni dokładają najwyższych starań, aby dana marka wywoływała w potencjalnych konsumentach pozytywne odczucia. Są jak gdyby łącznikiem między firmą a światem zewnętrznym. Monitorują kontakty przedsiębiorstwa z klientami, a także wprowadzają, jeśli jest to potrzebne, udogodnienia i usprawnienia w tej sferze. Ponadto PR-owcy organizują konferencje prasowe w sieci i poza nią oraz tworzą materiały budujące wizerunek firmy (ulotki, prezentacje itp.). W sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji (np. jeśli na rynek trafią wadliwe produkty i sprawa zostanie nagłośniona) starają się uratować wizerunek firmy i odbudować zaufanie klientów.

Są to ważne zadania, bez których dobrze prosperujące przedsiębiorstwo nie zdobędzie mocnej pozycji na rynku. Wpływanie na opinię publiczną poprzez działania PR-owe jest nieodzownym elementem szerzej zakrojonej działalności gospodarczej.

Jakie wykształcenie powinien posiadać PR-owiec?

PR-owiec powinien posiadać wykształcenie wyższe. Na tym stanowisku pracują często absolwenci dziennikarstwa, którzy zrobili specjalizację z PR, ale nie tylko. W gronie PR-owców można też spotkać filologów, psychologów, a nawet ekonomistów. Warto podkreślić, że wielu pracodawców wymaga od kandydatów znajomości języków obcych (przynajmniej na poziomie komunikatywnym).

Czego od PR-owca wymagają pracodawcy?

Przede wszystkim dużej kultury osobistej, znacznych umiejętności interpersonalnych, obycia towarzyskiego, otwartości na nowe doświadczenia. Bez tych cech trudno wyobrazić sobie profesjonalnego PR-owca. Jeśli nie lubisz poznawać nowych ludzi, a z natury jesteś milczkiem – na pewno nie zrobisz kariery w tym zawodzie.

Oprócz tego od kandydata na to stanowisko oczekuje się łatwości w wyrażaniu własnych myśli, dobrej dykcji, umiejętności zaprezentowania się, pomysłowości, odporności na stres, a także sprawnego posługiwania się językiem pisanym. Liczą się również umiejętności perswazyjne, odpowiednia doza samokrytycyzmu, trzeźwe myślenie, zacięcie analityczne oraz – do pewnego stopnia – cechy przywódcze. Nie bez znaczenia jest także chęć podnoszenia własnych kwalifikacji – w końcu to bardzo wymagająca praca, która wiąże się z licznymi wyzwaniami.

Jakie pytania mogą paść na rozmowie kwalifikacyjnej?

Jeśli szczęśliwie zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, możesz zostać zapytany o różne rzeczy. Dobrze byłoby się przygotować, aby uniknąć wpadek i zakłopotania, towarzyszącego tym wszystkim, którzy przychodzą na spotkanie z rekruterem zupełnie nieprzygotowani.

Przede wszystkim dowiedz się czegoś na temat firmy, w której zamierzasz podjąć pracę. Osoba prowadząca rekrutację z pewnością doceni trud, który włożysz w pozyskanie informacji na temat profilu działalności danego przedsiębiorstwa. Jeśli zostaniesz zapytany o poprzednie miejsca pracy, oszczędź rekruterowi zbędnych szczegółów i nie wtajemniczaj go w zakulisowe mechanizmy firm, dla których pracowałeś; nie wyrażaj się też źle o swoich poprzednich pracodawcach, ponieważ możesz zostać odebrany jako osoba nielojalna i niegodna zaufania.

Na rozmowach o pracę bardzo często pada pytanie: „Dlaczego właśnie Ciebie mielibyśmy zatrudnić?”. Umiejętność zaprezentowania swoich dobrych stron jest niezwykle cenną umiejętnością, która przyda się bez wątpienia każdemu specjaliście od PR. Dlatego przygotuj ciekawą i wiarygodnie brzmiącą odpowiedź, która być może przesądzi o dalszym Twoim losie.

Ile zarabia PR-owiec?

Badania statystyczne wskazują, że osoby pracujące w public relations zarabiają średnio 9569 zł brutto. Należy jednak zastrzec, że dane te odnoszą się do pracowników doświadczonych, o wysokich kwalifikacjach, potwierdzonych niejednokrotnie specjalnymi certyfikatami. PR-owcy, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w tym zawodzie, na ogół zarabiają poniżej 5 000 zł brutto.

Praca w public relations jest niesłychanie absorbująca i czasochłonna. Wymaga wielu wyrzeczeń i stawia w obliczu stresujących wyzwań. Jest jednak dobrze płatna i pozwala osiągnąć znaczny komfort życiowy. Konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji i radzenia sobie w trudnych nieraz okolicznościach sprzyja wykształceniu w sobie cech pożądanych na rynku pracy. I mimo że PR-owcy lekko nie mają, to jednak na pewno nie mogą narzekać na nudę, co również należy uznać za atut.

Ocena artykułu:
(0)
Oceń artykuł:
Ocena artykułu:
(0)