Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK
Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK

Jak znaleźć pracę jako GRAFIK?

2018-04-02

Dobry grafik to niezwykły skarb każdego biura reklamowego, każdej agencji interaktywnej i każdej redakcji. Ale uwaga – jego praca ma w dzisiejszych czasach niewiele wspólnego ze spokojnym siedzeniem za biurkiem i tworzeniem w rytm swoich własnych, biegnących leniwie myśli.

Powszechnie sądzi się, że praca grafika dostarcza ciekawych zleceń i różnorodności, a do tego pozwala spełniać ambicje artystyczne. Lubisz projektować grafikę i chcesz robić to profesjonalnie? Zobacz, na co możesz liczyć w tym zawodzie, i na co będą liczyć Twoi pracodawcy lub zleceniodawcy, powierzając Ci swój projekt.

Czym zajmuje się grafik?

Spektrum prac, które może wykonywać grafik jest dość rozległe. I nie chodzi tu bynajmniej o parzenie kawy między projektami, ale o konkretną specjalizację w ramach swojego zawodu. Grafik w firmie liczy się, ma swoje odrębne stanowisko i jest respektowany również jako artysta. Możemy wybrać ten zawód z nastawieniem, że będziemy realizować każdy powierzony nam projekt graficzny. Z pewnością jednak gdzieś po drodze znajdziemy swoją niszę, w ramach której stworzymy najbardziej udane prace. O ukierunkowaniu się warto pomyśleć na długo przed rozpoczęciem poszukiwań nowej posady. Jeśli najbardziej kręci Cię branding i projektowanie logo, nie zatrudniaj się w firmie projektującej gry komputerowe. Zrób to, jeżeli chcesz kreować wirtualne światy, nadawać kształty postaciom, a do tego posiadasz zacięcie rysownika i ilustratora. A może masz żyłkę do prac introligatorskich, w mig rozpoznajesz poszczególne fonty i znasz się na papierze oraz technikach druku? Pomyśl zatem o pracy w studiu poligraficznym. Najwięcej grafików zatrudniają niezmiennie agencje reklamowe, w których potrzebni są ludzie od wizualizowania pomysłów copywriterów, wymyślania logotypów czy kreowania logo. Szykując się do pracy grafika, musisz też umieć przygotowywać materiały do druku czy obrabiać zdjęcia. Nawet, jeśli w pracy nikt nigdy nie poprosi Cię o usunięcie mu z fotki efektu czerwonych oczu, powinieneś umieć to zrobić.

Choć może się wydawać, że grafik jako specjalista-artysta pracuje w spokoju i nikt nie ingeruje w jego poczynania, prawda jest nieco inna. Niezależnie od tego czy mowa o pracy w agencji czy na własny rachunek, bycie grafikiem obliguje do ciągłego kontaktu z klientem, pertraktowania z nim, negocjowania projektu, czuwania nad spójnością kampanii, a czasem nawet zmusza do gaszenia pożaru, gdy współpraca staje na ostrzu noża. Im mniejsza firma, tym więcej obowiązków dla grafika, który poza talentem musi wykazać się także terminowością i odpornością na stres.

Jakie wykształcenie powinien posiadać grafik?

Studia magisterskie z grafiki czy projektowania graficznego (np. na ASP) dają wiedzę z różnych pól. Dzięki nim dowiesz się wiele o historii i socjologii sztuki, fotografii, typografii, identyfikacji wizualnej, rysunku, ilustrowaniu, historii pisma, a do tego poznasz podstawy malarstwa czy marketingu. To opcja warta rozważenia u tych, którzy wciąż jeszcze mają dość mgliste wyobrażenia o sobie w roli grafików. Inna, alternatywna ścieżka kariery to czerpanie wiedzy z kursów i warsztatów, które skupiają się na bardzo konkretnych umiejętnościach z zakresu grafiki. Powinny przemyśleć ją osoby, które mają już jako takie pojęcie o projektowaniu graficznym i chcą szkolić się w wybranym zakresie.

Ustalając zatem jak i gdzie będziesz uczył się grafiki, nie myśl kryteriami „papierka”. Myśl o tym, czego chcesz się nauczyć i jak dużo czasu jesteś w stanie na to poświęcić.

Czego od grafika wymagają pracodawcy?

Odpowiedź wydaje się oczywista. Większość pracodawców oczekuje bardzo dobrej znajomości pakietu Adobe, czyli niezmiennie Photoshopa, Illustratora i InDesign. W ogłoszeniach o pracę często pojawiają się również Corel Draw oraz QuarkXPress (program do składu i łamania tekstu).

W mniemaniu pracodawców (a także odbiorców sztuki i klientów) dobry grafik powinien łączyć obsługę zaawansowanych programów graficznych z wysokim poczuciem estetyki, kreatywnością, daleko idącą wyobraźnią czy doskonałą znajomością zasad kompozycji. Choć tworzenie bardzo dobrych grafik to w dużej mierze kwestia warsztatu i praktyki, a także znajomości oprogramowania, pamiętaj, że o sukcesie grafika decyduje również jego zacięcie artystyczne. Nie chodzi tu o natchniony talent jak w przypadku malarzy i rzeźbiarzy, ale o pewien sposób patrzenia na świat, który sprawia, że znajomi i rodzina zwykli nazywać Cię artystyczną duszą.

U potencjalnych grafików pracodawcy cenią też umiejętności dodatkowe, takie jak znajomość języków programowania (HTML, JavaScript, CSS itd.), umiejętność tworzenia animacji czy montażu plików video.

Jakie pytania mogą paść na rozmowie kwalifikacyjnej?

Jeśli doczekałeś się rozmowy o pracę w charakterze grafika, rekruter z pewnością widział już Twoje portfolio. W tym zawodzie to ono jest kluczem w procesie poszukiwania stałej pracy i nowych zleceń. Droga, po której poruszałeś się nabywając aktualne umiejętności i wiedzę, nie jest decydująca z punktu widzenia formalnego zatrudnienia. Poszukując ciepłej posadki przy biurku, spodziewaj się, że pracodawca będzie wymagał od Ciebie znajomości programów graficznych. To niby dość oczywiste, ale w procesie rekrutacji na pewno pojawi się pytanie o to, na jakich programach pracujesz.

Ciekawym połączeniem, na które rekruter z pewnością zwróci uwagę jest dyplom z reklamy czy marketingu, kurs (kursy) projektowania graficznego i wspomniane już imponujące portfolio.

Ile zarabia grafik?

Grafik zatrudniający się w agencji reklamowej dostaje na start około 2,5 tys. zł. Z czasem zarobki wzrastają proporcjonalnie do umiejętności i zakresu zadań czy skali projektu i naszej w nim roli. Wielu grafików po czasie odchodzi jednak z firm i zakłada własną działalność lub działa jako wolni strzelcy. Dobrzy graficy, oferujący swoje usługi dla biznesu zarabiają nawet 10 tys. zł. miesięcznie.

Ocena artykułu:
(0)
Oceń artykuł:
Ocena artykułu:
(0)