Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK
Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK

Jak znaleźć pracę jako COPYWRITER?

2018-06-16

Pasjonuje Cię pisanie i chciałbyś połączyć przyjemne z pożytecznym? Zajmij się tworzeniem tekstów na zamówienie.

Wbrew obiegowym opiniom rynek pracy jest otwarty nie tylko dla absolwentów kierunków przyrodniczych i ścisłych. Również osoby po studiach humanistycznych mają dość szerokie pole manewru (np. w obszarze content marketingu). Zapotrzebowanie na pracowników z ogólną ogładą intelektualną, umiejących posługiwać się językiem pisanym nie tylko poprawnie, ale i z polotem, jest naprawdę duże. Jeśli łatwo przychodzi Ci wyrażanie własnych myśli, masz sporą wiedzę na różne tematy i bardzo lubisz pisać – copywriting może okazać się pracą Twoich marzeń.

Czym zajmuje się copywriter?

Copywriter zajmuje się pisaniem tekstów na zamówienie. Mogą to być teksty różnego rodzaju: reklamowe, informacyjne, poradnikowe, eksperckie, popularyzatorskie, a nawet narracyjne. Najczęściej przyświeca im cel marketingowy, nawet jeśli wzmianki na temat reklamowanych usług, produktów czy firm stanowią stosunkowo niewielką część tekstu. Zdarza się jednak, i to wcale nierzadko, że z usług copywriterów korzystają także osoby, które chcą np. zapełnić swoją stronę internetową rzetelnymi treściami, a same nie mają bądź czasu, bądź też umiejętności niezbędnych do zrealizowania tego przedsięwzięcia. Najwygodniejszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest zlecić to zadanie komuś kompetentnemu i godnemu zaufania – a kimś takim jest, a przynajmniej powinien być profesjonalny copywriter.

Łatwo więc zgadnąć, że copywriter powinien posiadać szereg umiejętności, takich jak łatwość wyrażania myśli w języku pisanym, sprawność stylistyczną, bogatą wyobraźnię, a także ogólną orientację w różnych dziedzinach wiedzy. Powinien być ponadto pomysłowy i kreatywny, bo od tych cech zależy skuteczność jego tekstów.

Jakie wykształcenie powinien posiadać copywriter?

Pracodawcy poszukujący stałych pracowników najczęściej wymagają od kandydatów wykształcenia wyższego. Copywriterami zostają przeważnie absolwenci polonistyki oraz dziennikarstwa, choć są również wyjątki od tej reguły.

Ale jeśli nie chcesz pracować nigdzie na stałe i szukasz zleceń jako wolny strzelec (tzw. freelancer), nie musisz mieć żadnego dyplomu. Wystarczą praktyczne umiejętności i umiejętność wyszukiwania oraz selekcjonowania informacji. Zleceniodawcy szukający freelancerów doraźnie zwracają przede wszystkim uwagę na portfolio, nie na formalne wykształcenie.

Czego od copywritera wymagają pracodawcy?

Praco- czy też zleceniodawcy wymagają od copywritera przede wszystkim rzetelności. Po dobrym copywriterze można oczekiwać, że dołoży on wszelkich starań, aby przygotowywany przez niego tekst nie tylko był łatwy i przyjemny w odbiorze, ale również miał dużą wartość merytoryczną. Aby napisać tekst spełniający wszystkie elementarne wymogi, należy zadać sobie trochę trudu i korzystać jedynie z wiarygodnych źródeł. Kluczowa jest tutaj umiejętność selekcjonowania treści.

Od copywritera oczekuje się również dotrzymywania terminów (co przy dużej liczbie zleceń może być trudne). Przekraczanie wyznaczonych przez zleceniodawcę ram czasowych, które się wcześniej zaakceptowało, jest niedopuszczalne. Jeśli nie potrafisz narzucić sobie dyscypliny, niezbędnej w tym zawodzie, nie masz co myśleć o zostaniu copywriterem. Oprócz tego pracodawcy przywiązują oczywiście dużą wagę do językowych kompetencji kandydata, kreatywności oraz elastyczności, rozumianej jako umiejętność pisania w interesujący sposób na właściwie każdy temat.

Jakie pytania mogą paść na rozmowie kwalifikacyjnej?

Jeśli szukasz stałej pracy w agencji czy jakiejkolwiek innej firmie, przy sprzyjających wiatrach czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna. Dobrze wiedzieć, jakie pytania może zadać rekruter.

Prawdopodobnie zostaniesz zapytany o swoje ostatnie prace. Jeśli pracowałeś dla jakiejś znanej firmy, nie przemilczaj tego faktu. Liczy się wszystko: teksty przeznaczone do publikacji w internecie lub w tradycyjnych czasopismach, bannery, reklamy itp.

Osoba prowadząca rekrutację może zapytać Cię również o referencje. Powołaj się wtedy na swoją dotychczasową współpracę ze wszystkimi podmiotami, o których sądzisz, że warto byłoby o nich wspomnieć.

Niewykluczone, że otrzymasz zadanie do wykonania. Przygotuj się więc na to, że będziesz musiał wykazać się pomysłowością.

Byłoby dobrze, gdybyś miał własną stronę internetową, ponieważ o nią również możesz zostać zapytany. Taka strona będzie Twoją wizytówką, która uwiarygodni Cię w oczach pracodawcy.

Rekrutera może też interesować Twój sposób pracy: czy piszesz teksty sam, czy może korzystasz z czyjejś pomocy? Jeśli w grę wchodzi ta druga ewentualność, przygotuj portfolio swojego współpracownika. Z oczywistych powodów pracodawca nie będzie korzystał z usług kogoś, do kogo się jeszcze nie przekonał. Jeśli natomiast wykonujesz zlecenia samodzielnie, możesz zostać poproszony o zrelacjonowanie przebiegu swojej pracy: z jakich stron internetowych korzystasz przy zbieraniu materiałów, czy w razie pojawienia się wątpliwości konsultujesz z kimkolwiek uzyskane informacje itd.

Ile zarabia copywriter?

Zarobki copywriterów są bardzo zróżnicowane. Zależą przede wszystkich od charakteru działalności – jeśli ktoś pracuje jako copywriter po godzinach, a jego praca ma charakter dorywczy, zarabia znacznie mniej niż osoba, która utrzymuje się wyłącznie z pisania. Wzięty copywriter może zarabiać nawet kilka tysięcy miesięcznie. Osoby pracujące dorywczo zarabiają przeważnie kilkaset złotych, w zależności od liczby wykonanych zleceń.

Nie ma jednej stawki obowiązującej wszystkich copywriterów. Jeśli pracujesz jako wolny strzelec, sam decydujesz, ile potencjalny zleceniodawca zapłaci za Twój tekst. Na cenę zasadniczo ma wpływ ilość wystukanych znaków, ale także wartość merytoryczna tekstu – np. artykuły eksperckie są z zasady droższe, ponieważ wymagają bardziej gruntownego researchu. Najniżej wycenia się tzw. precle, czyli teksty niewidoczne na stronie internetowej, służące wyłącznie pozycjonowaniu.

Pisanie tekstów na zamówienie jest zajęciem żmudnym i wymagającym. Jeśli umiesz sprawnie posługiwać się językiem, masz głowę pełną pomysłów i jesteś gotów spędzać długie godziny, pracując w edytorze tekstu – ta praca może okazać się dla Ciebie bardzo atrakcyjną formą zarobkowania. Najważniejsze to nie zniechęcać się zbyt szybko i wytrwale rozwijać swoje umiejętności.

Ocena artykułu:
(0)
Oceń artykuł:
Ocena artykułu:
(0)