Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK
Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK
Obrazek nagłówkowy dla artykułu Własne wydawnictwo – czy to się opłaca?

Własne wydawnictwo – czy to się opłaca?

2020-11-18

Własne wydawnictwo – czy to się opłaca?

2020-11-18

Wbrew temu, co sugerują statystyki czytelnictwa w Polsce, rodzimy rynek wydawniczy ma się całkiem dobrze, choć pandemia koronawirusa nie pozostała oczywiście bez wpływu na przychody wydawców. Na ile opłacalna jest własna działalność wydawnicza? Czy warto inwestować pieniądze w ten biznes?

Rynek wydawniczy w Polsce

Na polskim rynku działa co najmniej kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset wydawnictw, różniących się od siebie obszarami zainteresowań, profilem wydawniczym, renomą, jakością wydawanych publikacji oraz wieloma innymi czynnikami, których nie ma tu potrzeby szczegółowo wymieniać. Konkurencja jest więc duża. Cały czas powstają nowe oficyny, co prawda nie jak grzyby po deszczu, ale jednak. Promują się za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz innych narzędzi oferowanych przez internet. Czasem przynosi to wymierne skutki, innym razem okazuje się działaniem bezowocnym. Jakie prawidłowości rządzą tą branżą i na ile ryzykowne jest zakładanie własnego wydawnictwa?

Co wpływa na sukces wydawniczy?

Wiele zależy od tego, czy wydawca ma do zaoferowania wartościowe książki, które nie tylko będą estetycznie się prezentowały na półce, ale i zasługiwały na poświęcony im czas. Niektóre małe oficyny całkiem prężnie prosperują i z biegiem czasu zyskują coraz większe znaczenie na rynku. Tak było chociażby z wydawnictwem Marginesy, które początkowo wydawało zaledwie kilka tytułów rocznie, a obecnie może się poszczycić własną księgarnią. Również wydawnictwo Filia nie porażało na początku ani jakością publikacji, ani rangą wydawanych autorów, a teraz współpracuje z wieloma uznanymi pisarzami.

Błędem byłoby jednak zakładać, że sukces biznesowy w tej branży zależy wyłącznie od jakości wydawanych tekstów. Choć nie da się ukryć, że jest to czynnik najistotniejszy. Na powodzenie wydawcy składają się również bieżąca koniunktura, znajomość trendów wydawniczych, działania promocyjne czy recenzje książek na blogach, vlogach oraz w pismach literackich. Wszystko to ma znaczenie i może zadecydować o sukcesie lub porażce biznesowej.

Co trzeba zrobić, aby założyć własne wydawnictwo?

Przede wszystkim należy zarejestrować się jako wydawca w Bibliotece Narodowej, jeśli chce się wydawać książki z obniżonym procentem podatku VAT. Wszelkie niezbędne informacje na ten temat znajdują się na stronach BN. Po rejestracji wydawca otrzymuje określoną liczbę numerów ISBN do wykorzystania (są to numery, którymi opatruje się każdą publikację). Po wykorzystaniu danego numeru należy zawiadomić o tym fakcie Bibliotekę Narodową. Nie jest to zbyt skomplikowana procedura. A warto ją przejść, ponieważ tylko ona umożliwia wydawanie książek z obniżonym VAT-em.

Ważnym aspektem działalności wydawniczej jest również promowanie swojej marki w sieci. Na początku działalności warto nawiązać współpracę z portalami literackimi (jeśli wydaje się literaturę piękną) lub innymi serwisami o zbliżonej tematyce. Sprzedaż internetowa pozwala uniknąć ogromnych kosztów związanych z dystrybucją. Zresztą sieć jest głównym polem działań marketingowych – to tam należy szukać potencjalnych nabywców.


Sukces wydawnictwa zależy od wielu zmiennych – powyżej wspomnieliśmy tylko o sprawach najważniejszych. Warto mieć na uwadze, że to biznes dość ryzykowny. Biorą się za niego głównie pasjonaci książek, którzy działalność wydawniczą łączą z innymi formami zarobkowania.

Ocena artykułu:
(0)
Oceń artykuł:
Ocena artykułu:
(0)