Jak zbudować portfolio?
2020-10-13Portfolio jest bardzo ważne w zawodach wolnych, takich jak np. fotograf, copywriter, grafik itp. Bez solidnego portfolio nie przekonasz potencjalnego zleceniodawcy do skorzystania z Twoich usług.
Dlaczego warto mieć własne portfolio?
Portfolio pozwala zaprezentować potencjalnym zleceniodawcom nasze dotychczasowe osiągnięcia zawodowe i umiejętności. Jego przygotowanie to niezbędny etap na drodze do znalezienia pracy w niektórych zawodach. Nikt nie uwierzy Ci na słowo, jeśli powiesz, że znasz się na swojej robocie i masz np. niezłe oko do zdjęć. Musisz to pokazać.
Nie wystarczy jednak pozestawiać na chybił trafił przypadkowe prace ze swojego dorobku. Choćbyś nawet wkładał/a jak najwięcej serca w swoje obowiązki, niezależnie od zlecenia i okoliczności, nie wszystko nadaje się do pokazania potencjalnemu zleceniodawcy. Warto poświęcić trochę więcej czasu na zbudowanie własnego portfolio i nie pozostawiać niczego przypadkowi. Co należy wziąć pod uwagę?
Portfolio: w jakiej formie?
Portfolio może mieć postać fizycznej książki, w której będą się znajdować Twoje prace, strony internetowej, bloga lub nawet profilu w serwisie społecznościowym. Forma nie zawsze jest jednak dowolna. Wszystko zależy od tego, komu chcesz zaprezentować swój dorobek.
Jeśli na przykład starasz się o przyjęcie do Akademii Sztuk Pięknych, jesteś zobowiązany do przestrzegania określonych procedur. To samo może dotyczyć aplikacji na stanowisko w firmie, w której obowiązują ściśle sformalizowane zasady, niepozostawiające cienia wątpliwości co do tego, w jakiej formie kandydat powinien przedstawić swój dorobek. Jeśli pracujesz jako copywriter, raczej nie będziesz wysyłał tradycyjną pocztą broszur z Twoimi najlepszymi tekstami (chyba że mowa o dłuższych formach pisemnych). Prześlesz wybrane teksty drogą elektroniczną lub dasz link do strony internetowej, na której zamieścisz najbardziej reprezentatywne prace. Forma portfolio powinna być więc ściśle uzależniona od rodzaju działalności oraz oczekiwań potencjalnego zleceniodawcy.
Profesjonalne portfolio
Profesjonalne portfolio powinno być miłe dla oka, wygodne dla odbiorcy i czytelne. Aby zachęcić potencjalnego zleceniodawcę do skorzystania z Twoich usług, musisz się postarać. Jeśli wysyłasz mu teksty, to niech będą one odpowiednio sformatowane, najlepiej w pliku PDF. Jeśli zajmujesz się tworzeniem stron internetowych, zadbaj o layout swojego sieciowego portfolio, a także o estetyczne rozmieszczenie poszczególnych szablonów (kolory mogą się ze sobą gryźć lub nie, warto o tym pamiętać przy zbiorczej prezentacji). Nie przesadzaj z ozdobnikami. Zbytnie nagromadzenie efektów wizualnych, które w założeniu mają uatrakcyjnić portfolio, może zadziałać na Twoją niekorzyść. Prostota, intuicyjność i przejrzystość to kluczowe cechy dobrego portfolio.
Co zawrzeć w portfolio?
W portfolio powinny się znaleźć przede wszystkim Twoje najlepsze prace. Zadaj sobie trud wyselekcjonowania tych najbardziej udanych i zestaw je ze sobą tak, by w maksymalnym stopniu wyzyskać ich potencjał. Jeśli możesz się pochwalić współpracą z jakimś ważnym klientem, zrób to – nawet jeśli wykonane dla niego zlecenie ustępuje innym. Potencjalny zleceniodawca weźmie pod uwagę nie tylko efekty Twojej pracy, ale również to, z kim do tej pory współpracowałeś.
Stosując się do powyższych zaleceń, z pewnością zbudujesz atrakcyjne i profesjonalne portfolio, które zachęci potencjalnych zleceniodawców do nawiązania z Tobą współpracy.