Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK
Używamy plików cookies w celu analizy ruchu na stronie, dopasowywania reklam oraz realizacji usług. Kontynuując korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies przez serwis All the Jobs. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej polityce prywatności
OK
Obrazek nagłówkowy dla artykułu Grywalizacja - sposób na zmotywowanie pracowników

Grywalizacja - sposób na zmotywowanie pracowników

2017-11-06

Grywalizacja - sposób na zmotywowanie pracowników

2017-11-06

Choć brzmi obco, termin grywalizacja odnosi się do rodzaju rozrywki, którą wielu z nas bardzo dobrze zna, lubi i której oddaje się, często bez reszty, po zakończonym dniu pracy. Gry – jak menedżerowie przenoszą je na grunt zawodowy?

Grywalizacja – co to takiego i czy warto ją stosować?

Grywalizacja, inaczej gamifikacja lub gryfikacja, to narzędzie motywacyjne, które wykorzystuje mechanizmy znane nam doskonale z gier – komputerowych, planszowych, towarzyskich i fabularnych. Strategia ta opiera się na przekonaniu, że elementy takie, jak punktowanie, zaliczanie kolejnych etapów, tworzenie rankingów czy wyznaczanie zadań i wyzwań, stworzą wśród pracowników złudzenie prowadzenia gry i sprawią, że wypełnianie obowiązków stanie się dla nich przyjemniejsze.

Strategia gamifikacji może obejmować następujące elementy i mechanizmy:

  • kolekcjonowanie,
  • quizy,
  • uzyskiwanie statusu,
  • zdobywanie punktów i nagród oraz możliwość wymieniania się punktami i przedmiotami z innymi uczestnikami gry (współpracownikami),
  • system komunikacji wirtualnej, odbywającej się przez specjalnie tworzone czaty, fora lub mailowo,
  • rankingi indywidualne i grupowe,
  • kooperacja nad wyznaczonym celem,
  • paski informujące o stopniu wykonania zadania,
  • dzielenie zadań według poziomów trudności.

 

Czy grywalizacja to dobra metoda na zmotywowanie pracowników?

Popularność grywalizacji jako sposobu na zaangażowanie pracowników jest dosyć duża i trudno się temu dziwić – strategia powstała w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość i nieskuteczność dotychczasowych systemów motywacyjnych. Grywalizacja sprawdza się w dobie Internetu i mediów społecznościowych, jak i w czasach gdy trzeba sprostać wysokim wymaganiom pracowników z pokolenia Y i pokolenia Z, którzy nadzwyczaj cenią sobie komfort pracy, interesujące zajęcie i możliwość rozwoju. Nie lubią za to wypełniania obowiązków pracowniczych podpartego jedynie wizją zwolnienia lub otrzymania reprymendy.

Grywalizacja daje pracownikom szerokie pole manewru – wspiera rywalizację oraz umożliwia wykazanie się przed innymi, zdobycie nagród, podwyższenie swojego statusu czy zacieśnienie więzi w akcie wspólnej walki o postawione przed grupą wyzwania. Przeniesienie mechanizmów i elementów gry na płaszczyznę zawodową pozwala menedżerom i kierownikom wyzwolić lub zintensyfikować w podwładnych stan zadowolenia z wykonywanych zadań. Narzędzie to ma na celu sprawić, by pracownicy czerpali przyjemność, jeśli nie z wypełniania poszczególnych obowiązków zawodowych, to przynajmniej z uczestniczenia w życiu zawodowym. Przyjemność ta ma z kolei przynieść pewne skutki uboczne, tj. wzrost produktywności i efektywności.

Ocena artykułu:
(0)
Oceń artykuł:
Ocena artykułu:
(0)