
Czy można się utrzymać z copywritingu?
2017-11-26Czy można się utrzymać z copywritingu?
2017-11-26Czy pisanie tekstów na zamówienie jest zajęciem intratnym, wymagającym wyłączności? Czy może raczej jest to praca dorywcza, pozwalająca podreperować nieco domowy budżet? Na te, jak i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Copywriting: co to takiego jest?
Tytułem wstępu należałoby najpierw wyjaśnić pojęcie copywritingu. Zapewne nie każdy się z nim zetknął, poza tym oznacza ono zajęcie na tyle niszowe, że dla większości użytkowników języka słowo to siłą rzeczy musi brzmieć egzotycznie. Copywriting wiąże się ściśle z branżą reklamową oraz content marketingiem, choć bywa i tak, że copywriterzy przygotowują również teksty niepełniące funkcji reklamowej. Bo właśnie o pisanie różnego rodzaju tekstów tutaj chodzi. Słownik języka polskiego PWN definiuje copywritera jako „osobę przygotowującą teksty reklam i ogłoszeń”. Nie jest to definicja pełna, nie uwzględnia ona wielu aspektów tej pracy i z tego powodu znajduje jedynie częściowe pokrycie w rzeczywistości. Gdybyśmy mieli ją uzupełnić, należałoby dodać, że oprócz tekstów czysto reklamowych, tzn. przeznaczonych do wygłoszenia w spocie telewizyjnym czy radiowym tudzież do publikacji na przerozmaitych nośnikach, począwszy od ulotek, poprzez szpalty kolorowych magazynów, a na portalach internetowych skończywszy – copywriter trudni się również tworzeniem treści o charakterze kryptoreklamowym. Pisze np. artykuł dotyczący w ogólności nauki języków obcych, posiłkując się różnymi źródłami, i niejako mimochodem wspomina o takiej to a takiej placówce, świadczącej płatne usługi edukacyjne w tym zakresie. Jeśli taka wstawka reklamowa zostaje umiejętnie wkomponowana w tkankę tekstu, zdecydowana większość internautów skłonna będzie ją uznać za element marginalny, za egzemplifikację, która nie odgrywa w strukturze artykułu zasadniczej roli. Tymczasem prawda jest taka, że cały tekst zawdzięcza swoje postanie wyłącznie jej. Tym właśnie, w najogólniejszym zarysach, jest copywriting.
Ile zarabia copywriter?
Wysokość zarobków copywritera uzależniona jest od wielu czynników. Nie ma uniwersalnego cennika, który precyzyjnie regulowałby te kwestie. Nie jest powiedziane, że jeśli ktoś za wystukanie 2000 znaków otrzymuje od zleceniodawcy, dajmy na to, 20 zł, to inne osoby parające się pisaniem tekstów na zamówienie będą zarabiały tyle samo. Wiele zależy od tego, czy copywriter jest na stałe zatrudniony w jakiejś agencji, która regularnie zleca mu zamówienia, czy też działa w pojedynkę, jako tzw. freelancer. W tym drugim przypadku jest oczywiście znacznie trudniej utrzymać płynność finansową, ponieważ nie w każdym miesiącu wykonuje się taką samą ilość zleceń. Wbrew temu, co myśli wielu niefrasobliwych zleceniodawców, dla których „tekst to tekst”, kluczowe znaczenie mają również kompetencje językowe oraz ogólna ogłada intelektualna. Na portalach ogłoszeniowych można wprawdzie znaleźć bardzo tanich copywriterów, którzy za napisanie tekstu liczącego 2000 znaków wezmą np. 4 zł, ale nikt, komu naprawdę zależy na klientach, nie zechce, aby jego produkty czy też usługi kojarzyły się potencjalnym nabywcom z pokracznym językiem, mnóstwem błędów składniowych i stylistycznych, a także – by rzecz dopowiedzieć do końca – z czystą głupotą, które to niedoskonałości są czymś wręcz symptomatycznym dla tekstów za kilka złotych. Nie należy się zresztą temu dziwić: napisanie dobrego tekstu, który nie tylko nie będzie kłuł w oczy błędami, ale również sprawi czytającemu przyjemność i pozostawi w jego pamięci pewien ślad, choćby nawet krótkotrwały, wymaga niemałego wysiłku umysłowego. Kilka złotych nie może być rekompensatą za czas i energię poświęconą realizacji zlecenia. Dlatego najtańsi copywriterzy idą na łatwiznę i często nawet nie sprawdzają (sic!) swoich tekstów po napisaniu. Oprócz wskazanych powyżej czynników o cenie tekstu decyduje również jego charakter. Przygotowanie artykułu podejmującego grupę określonych zagadnień w sposób pobieżny i szkicowy nie wymaga gruntownego zapoznawania się ze specjalistycznymi tekstami źródłowymi, w związku z czym zostanie on przez piszącego wyceniony niżej niż tekst ekspercki, w którym dany temat zostaje pogłębiony i opisany możliwie najbardziej szczegółowo. Na pytanie: „ile zarabia copywriter?” nie ma więc odpowiedzi jednoznacznej. Zarobki są wypadkową mnóstwa różnorodnych przyczyn.
W związku z powyższym wątpliwość zasygnalizowaną w tytule niniejszego artykułu trudno jest rozstrzygnąć. Tak naprawdę wiele zależy od jednostkowych okoliczności, od potrzeb życiowych piszącego oraz jego priorytetów. Osoby przyzwyczajone do życia na wysokim poziomie materialnym i ani myślące o obniżeniu swoich oczekiwań nie znajdą raczej w tym zajęciu upodobania, ponieważ nie przynosi ono dużych zysków. Co innego ci, którzy decydując się na studia humanistyczne, byli świadomi podejmowanego przez siebie wyboru i liczyli się z faktem, że wierność własnym zamiłowaniom oraz możliwość realizowania aspiracji artystycznych czy intelektualnych przyjdzie im okupić w przyszłości pewnymi trudnościami finansowymi. Tacy, przy odrobinie sprzyjających okoliczności, raczej nie powinni czuć się zawiedzeni.